„Jézus szívedbe lát, mi az mit ott talál?”

TEXTUS: „Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére. De korán reggel ismét megjelent a templomban, és az egész nép hozzásereglett; ő pedig leült, és tanította őket. Ekkor odavezettek az írástudók és a farizeusok egy asszonyt, akit házasságtörésen értek, középre állították, és így szóltak Jézushoz: Mester, ezt az asszonyt házasságtörés közben tetten érték. Mózes azt parancsolta nekünk a törvényben, hogy kövezzük meg az ilyeneket. Hát te mit mondasz? Ezt azért mondták, hogy próbára tegyék, és legyen mivel vádolniuk őt. Jézus pedig lehajolt, és ujjával írt a földre. Amikor továbbra is faggatták, felegyenesedett, és ezt mondta nekik: Aki bűntelen közületek, az vessen rá először követ. És lehajolva tovább írt a földre. Azok pedig ezt hallva, egymás után kimentek, kezdve a véneken. Egyedül ő meg az asszony maradt ott a középen. Mikor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá: Asszony, hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged? Ő így felelt: Senki, Uram. Jézus pedig ezt mondta neki: Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!” János 8, 1-11

Jézus már korán reggel a templomban van és tanítja a sokaságot, amely köré gyűlt. Itták a szavait, az emberek érezték, hogy hatalom van a szavai mögött. Érezték, hogy nem mindennapi tanító Jézus, hanem annál sokkal több. Az idilli alkalmat egy zavargás töri meg, amikor felbőszült, igazságot követelő férfiak egy paráznaságon kapott nőt hurcolnak oda ítéletre. Ahogyan János is megjegyzi, ebben nincs semmilyen magasztos szándék, csupán annyi, hogy Jézust csapdába ejtsék.

Csapda volt ez a helyzet, szinte nincs is jó válasz a kérdésre. Ha Jézus elitéli ezt az asszonyt, akkor odavan a tanításának ereje, eddigi munkájának szellemisége, a nép nem fogja követni, hisz csalódik benne. Ha nem ítéli el, akkor nyilvánvalóan ellene mond a törvénynek, amellyel szintén a belé vetett bizalom rendülhet meg, mint kegyelmes, de tájékozott tanítóba vetett bizalom. Így könnyen bélyegezhetik tévtanítónak, olyannak, aki nem tiszteli a törvényt.

A kérdezők nem számolnak azzal, hogy a Messiás elé járulnak, Isten elé lépnek kérésükkel. Jézus egyetlen megjegyzésével mindenki lelepleződik és a tömeg egységessé lesz előtte: mindenki bűnössé lesz. Addig ott állt sok önigazolt ember vádolva egy parázna nőt, Jézus szava pedig mindenkit leleplezve egy bűnös tömeggé teszi a felbőszült sokaságot. Jézus szinte alig szólal meg, de mindenkinek egyértelmű lesz a bűnössége.

Jézus a szívekbe lát. Jézus a szívedbe lát. Talán emiatt is gyűlölték őt annyira sokan, és gyűlölik ma is, hisz jelenlétében a bűnös szív lelepleződik. Lelepleződik, de nem úgy, hogy Ő kinek-kinek fejére olvas dolgokat. Nem. Jézus alázatos, mégis isteni jelenlétében egyszerre elkezd látni a bűnös ember. Már nem csupán a másik bűneit, hanem a sajátjait is. Nyilvánvalóvá lesz a vádlók számára, hogy vádolásuk mögött éppen a saját bűneik állnak mozgatórugóként.

Kedves Testvérem! Kerülhetsz az asszony helyzetébe, amikor egy bűnöd nyilvánvalóvá lesz és vádló tekintetekkel, megjegyzésekkel találod szembe magad. Kerülhetsz abba a helyzetbe is, hogy a vádlók sorát erősíted. Legyél vádlott, legyél vádló, mégis arra kérlek, hogy menjünk ma oda Jézushoz őszintén, nem képmutató szándékkal, és kérdezzük meg: Te, mit gondolsz? Jézus, Te mit gondolsz, amikor testvérem ezt meg ezt teszi, így él stb? Jézus, Te mit gondolsz a bűneimről?

Ahogyan az asszonynak is, minden bűnbánattal Jézushoz közeledő léleknek jár a feloldozás és a tanács: menj el, és többé ne vétkezzél! Ámen.

Publikálta

Dr. Kállai Imre