TEXTUS: „Honnan jön tehát a bölcsesség? Hol van az értelem lelőhelye? Rejtve van minden élő szeme előtt, az ég madarai elől is el van takarva. Az enyészet helye és a halál így szól: Csak hírét hallottuk fülünkkel. Isten ismeri az ahhoz vezető utat, ő tudja annak lelőhelyét. Mert ő ellát a föld pereméig, mindent lát az ég alatt. Amikor megszabta a szél erejét, és megállapította a vizek mértékét, megszabta az eső rendjét és a mennydörgő viharfelhő útját, akkor megtekintette és számba vette, elkészítette és megvizsgálta a bölcsességet. Az embernek pedig ezt mondta: Íme, az Úr félelme a bölcsesség, és a rossz elkerülése az értelem.” Jób 28, 20-28
Jób nagyon szemléletesen beszél arról, hogy az ember hogyan találja meg a földben rejlő kincseket, hogyan tárja fel a mélység aranyait, drágaköveit. Az ember képes megtalálni az értéket még a föld mélyén is. Az ember sok mindenre képes, sok kincset tud találni a világban, de egy dolgot nem tud kibányászni sehonnan sem. Egy dolognak nem tudja a rejtekhelyét: a bölcsességnek. Jób megállapítása szerint pedig a bölcsesség az igazi érték az ember életében. Valóban nagy igazság az, amit Jób mond: hiába van az embernek nagy vagyona, gazdagsága, öröksége, szépsége, ha nincs bölcsessége, akkor előbb-utóbb minden az enyészeté lesz.
Mégis, hol található meg a bölcsesség? Egyfajta végkifejletként jut el a fejezetben Jób a megoldásig, a megfejtésig: az Úr félelme a bölcsesség, a rossz elkerülése az értelem.
Tehát kicsoda a bölcs és értelmes ember? Aki féli az Istent és kerüli a rosszat. Ezt a bölcsességet nem lehet megvásárolni, nem lehet pénzért megvenni. Ez a bölcsesség akkor születik, amikor az ember elkezdi félni az Istent és ezen bölcsességen keresztül elkerüli a rosszat.
Miért bölcs az Istenfélő? Mert rádöbben arra, hogy szüksége van valaki bölcsebbre, valaki hatalmasabbra, ahhoz, hogy életét megfelelő módon élje. A bölcs ember rádöbben arra, hogy térkép nélkül nem tud tájékozódni az életben. Ezért az istenfélelemet úgy is felfoghatjuk, mint élet-térképet. Az Úr, kegyelme és Szentlelke vezetése által megtanít az életre. Megmutatja, hogyan kell élni az életet. Ezért lesz Salamon világhírű uralkodó, mert Ő is bölcsességet kér az Úrtól ahhoz az életúthoz, amely előtte van. Nem lottó ötöst, nem örök életet, hanem bölcsességet kér!
Ezzel együtt az istenfélelem által nyert bölcsesség felismeri azt, hogy az ember szíve csalárd, és minden ember hajlamos minden rosszra. Ezért a bölcs ember elkerüli a rosszat, mert tisztában van vele, hogy benne is megvan minden hajlam a gonoszságra, benne is megvan minden lehetőség még a legsötétebb bűnre is. Ezért kerüli a rosszat a bölcs, istenfélő ember.
Jób bölcs és értelmes ember volt, hisz a könyv elején a négy ismertetőjegye közül ez a kettő az övé: istenfélő és bűngyűlölő.
Kedves Testvérem! Légy bölcs és bűngyűlölő! Lásd meg, hogy a bölcsesség az istenfélelemben gyökerezik, a bűn elkerülésének képessége pedig a bölcsességben! Ámen.