Szeretsz-e engem?

TEXTUS: „Miután ettek, így szólt Jézus Simon Péterhez: Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek? Ő pedig így felelt: Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged! Jézus ezt mondta neki: Legeltesd az én bárányaimat! Másodszor is megkérdezte: Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem? Ő ismét így válaszolt: Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged. Jézus erre ezt mondta neki: Őrizd az én juhaimat! Harmadszor is szólt hozzá: Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem? Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte tőle: Szeretsz-e engem? Ezért ezt mondta neki: Uram, te mindent tudsz, te tudod, hogy szeretlek téged. Jézus ezt mondta neki: Legeltesd az én juhaimat! Bizony, bizony, mondom neked: amikor fiatalabb voltál, felövezted magadat, és oda mentél, ahova akartál; de amikor megöregszel, kinyújtod a kezedet, más övez fel téged, és oda visz, ahova nem akarod. Ezt azért mondta, hogy jelezze, milyen halállal dicsőíti meg majd Istent. Miután ezt mondta, így szólt hozzá: Kövess engem!” János 21, 15-19

Kedves Testvérek!

Három kérdés hangzik el, amelyre három válasz érkezik, a válaszokat pedig egy megbízatás követi ismét Jézus részéről. Mindegyik kérdésben, mindegyik válaszban és megbízatásban van valamilyen kisebb eltérés, illetve az egésznek van egy íve is.

  1. Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek? Ezt a kérdést kétféleképpen lehet magyarázni.

Képzeljük el, hogy Jézus közelebb megy a halászhajóhoz, a hálóhoz, végig simítja a halászathoz szükséges eszközöket, majd ránéz Péterre és ezt kérdezi: Péter, jobban szeretsz-e engem, mint ezeket? Tudsz-e kizárólag az én szolgám lenni, aki nem pillant vissza előző életére, a halászatra, hanem teljes szívvel tud emberhalász lenni?

A másik értelmezés szerint pedig Jézus a többi tanítványhoz képest érti Péter szeretetét. Péter korábban így beszélt az Olajfák-hegyén: „Ekkor Péter így szólt hozzá: Ha mindenki megbotránkozik is benned, én soha meg nem botránkozom.” (Máté 26, 33) Péter korábban mindig túllicitálta magát, mindig magára irányult minden megnyilvánulása, ezúttal már nem így van.

  1. Az első két kérdésben Jézus az agapé szót használja kérdéséhez, amely isteni, feltétel nélküli szeretetről beszél. Péter válaszaiban pedig a fileó igét használja, amely emberi szeretetre utal, olyanra, amely nem tud feltétel nélkül szeretni. Péter ezzel azt fejezi ki, hogy csak viszont tudja szeretni Krisztust. Eddig Péter mindenben túllicitálta önmagát, magát tette előtérbe, de ezúttal alul licitál és nagyon őszintén beszél Jézushoz, hogy csak emberi, egyszerű, sokszor számító szeretettel tudja őt szeretni.

  2. Jézus háromszor kérdez, mely mindenképp összefüggésben van a háromszori tagadásával. Jézus nem tesz szemrehányást Péternek, de Péter tudja, hogy miről van szó. Jézus szelíd tekintettel „gyóntatja” tanítványát. Nem vág a fejéhez semmit, de Péter Jézus jelenlétében tudja bűneit rendezni, átértékelni. Így lesz egy önmagát felmagasztaló Simonból egy Jézust középpontba állító Péter. Jézus nagy szeretettel a harmadik kérdésben felveszi Péter válaszának a szavát, ő is a fileóval kérdez, ezzel rámutatva, hogy azt várja el Pétertől, amire képes. Péternek sem kell többet gondolnia, elvárnia magáról, mint amire képes.

Péter élete megváltozik, Jézus változtatja meg hatalmával és szelíd szeretetével. Péter eddig mindig magát állította középpontba és abból táplálkozott, hogy mindenkinél több, jobb. Olyan képet táplált magáról, amely nem volt igaz. Jézus nem várta ezt el tőle, Jézus azt várta el tőle, hogy szeresse Őt annyira, amennyire erre képes. Tőled is ezt várja, hogy szeresd Őt, ahogyan Tőled telik.

Kívánom, hogy életedben is ez az ige legyen átformáló, misszióra indító felszólítás. Ámen.

Publikálta

Dr. Kállai Imre