TEXTUS: „Amikor Jézus látta, hogy Mária sír, és a vele jött zsidók is sírnak, háborgott lelkében, és megrendült. Megkérdezte: Hova helyeztétek őt? Azt felelték: Uram, jöjj és lásd meg! Jézus könnyekre fakadt. A zsidók ezt mondták: Íme, mennyire szerette! Közülük néhányan pedig így szóltak: Ő, aki a vak szemét megnyitotta, nem tudta volna megtenni, hogy ez ne haljon meg? Jézus – még mindig háborogva magában – a sírhoz ment: ez egy barlang volt, és kő feküdt rajta. Jézus így szólt: Vegyétek el a követ! Márta, az elhunyt testvére így szólt hozzá: Uram, már szaga van, hiszen negyednapos. Jézus azonban ezt mondta neki: Nem mondtam-e neked, hogy ha hiszel, meglátod az Isten dicsőségét? Elvették tehát a követ, Jézus pedig felemelte a tekintetét, és ezt mondta: Atyám, hálát adok neked, hogy meghallgattál. Én tudtam, hogy mindig meghallgatsz, csak a körülálló sokaság miatt mondtam, hogy elhiggyék, hogy te küldtél engem. Miután ezt mondta, hangosan kiáltott: Lázár, jöjj ki! És kijött a halott, lábán és kezén pólyákkal körülkötve, arcát kendő takarta. Jézus szólt nekik: Oldjátok fel, és hagyjátok elmenni!” János 11, 33-44
Kedves Testvéreim!
Lázár feltámasztásának a története sokféle szempontból megközelíthető. Nézzünk ma is néhányat.
Egyrészt egy olyan messiási jellel állunk szemben, amelyben Jézus istensége, Istentől való küldöttsége igazolódik. A Messiás megjelenéséhez hozzá tartoznak ezen csodák, amelyeket Jézus megtett.
Ezen csodákra ne úgy tekintsünk, mint sorozatgyártási alapra. Gondolhatták akkor is sokan: megjött Jézus, ezért se vakok, se sánták, sem pedig halottak nem lesznek többé. Nem ez történt Jézus munkálkodása során. Ő megtette ezeket a dolgokat, hatalma volt és van rá, de ezek elsősorban azért történtek, hogy a világ megbizonyosodhasson arról, hogy Ő az Isten Szentje. Természetesen sok zsidónak ez sem volt elég, hogy megtérjenek, hogy elfogadják Őt.
Másrészt ebben a történetben azt is láthatjuk, hogy Jézus Krisztus képes kihozni bennünket a lelkileg halott állapotból. Ez a történet egyrészt messiási jel, másrészt pedig Jézus Krisztus örökös munkálkodásáról is szól. Jézus azért jött és azért keres meg bennünket ma is, hogy kihozzon a halott állapotból az életre. Azért keres meg téged és engem, hogy az örök halál birodalmából meghívjon az örök élet birodalmába.
Talán érezted és érzed is, amikor a mindennapok terhei, a bűneid, a félelmeid, az aggodalmaid szinte élő halott állapotba hoznak. Dosztojevszkij A bűn és bűnhődés című regényében nagyon szépen megmutatja, hogyan tud az ember a bűn súlya alatt élő halott állapotba kerülni és hogyan lehet ebből az élő halott állapotból megtérni az életre. Amikor a főhős megvallja a bűnét, amikor feladja, felfedi magát, ott kezdődik az élete. A regény alapzöngéjeként a szerző Lázár feltámasztásának a történetét hozza szintén.
Jézus megáll a halott életek mellett és szól: Lázár, jöjj ki! Jézus megállt az én halott életem mellett is és szólt: Lázár, jöjj ki! Jézus megáll a halott gyülekezetek mellett is, és szól: Lázár, jöjj ki! És lesz halálból élet! Amikor Jézus szól, akkor a halálból élet lesz! Kedves Testvér! Hozzád is, hozzám is szól: Lázár, jöjj ki! Ámen!