TEXTUS: Ettől fogva tanítványai közül sokan visszavonultak, és nem jártak vele többé. Jézus ekkor megkérdezte a tizenkettőtől: Vajon ti is el akartok menni? Simon Péter így felelt: Uram, kihez mennénk? Örök élet beszéde van nálad. És mi hisszük és tudjuk, hogy te vagy az Istennek Szentje. Jézus így válaszolt nekik: Vajon nem én választottalak ki titeket, a tizenkettőt? Egyikőtök mégis ördög. Júdás Iskáriótesre, Simon fiára értette ezt, mert ez akarta őt elárulni, egy a tizenkettő közül. János 6, 66-71
Szeretett Testvérek! Kedves Elcsendesedők!
Egy barátom igemeditációját olvasva rájöttem, hogy nincs egyedül, hiszen engem is, ahogyan őt mindig elfog valami furcsa érzés, akkor, amikor azt látom, hogy bizonyos ügyekkel bizonyos emberek szimpatizálnak, és akár még az utcára is vonulnak emiatt. Tüntetnek, ellentüntetnek, szimpatizálnak, és ellenszimpatizálnak, néha egészen tréfás és néha normálisnak nem nevezhető ügyekben és helyzetekben is felemelik a hangjukat. De van egy ismertetőjegyük. A szimpatizánsok ugyanis csak addig tartanak ki, amíg kedvük van, amíg nem lesz kényelmetlen a helyzet, amíg tetszésükre van a dolog, amíg az ő akaratuk érvényesül, vagy amíg nem az életük lesz a tét. Addig szimpatizálnak, amíg megéri: egy kis hírverés, benne voltam a TV-ben, lefotóztak egy filmrendező vagy egy politikus, egy celeb mellett, de kockára tenni bármit is önmagából, az már sok lenne.
Kedves Testvérek!
Jézus Krisztusnak nem szimpatizánsokra van szüksége, hanem tanítványokra. Olyanokra, akik kitartanak a kemény beszédek, a botrányos mondatok vagy éppen az emberi ésszel feldolgozhatatlan tettek ellenére. A szimpatizánsok Jézus mellől is elkopnak akkor, amikor kezd kényelmetlen lenni a helyzet. Akkor, amikor valami olyat talál mondani, ami nem fér bele az eddigi gondolkodásukba, vagy ami súlyosan érintené a jól összerakott kis világukat.
De ha valaki tényleg tanítvány, az nem tud mást mondani, csak azt, amit Péter mond: „Uram, kihez mennénk? Örök élet beszéde van nálad.” Jn 6,68 Mert ebben a vallomásban benne van, hogy senki nincs, aki olyan erőt adna, mint Jézus, senki nincs, aki úgy gyógyítana, mint Jézus, senki nincs, aki annyira szeretne, mint Jézus, és senki nincs, akinél örök élet van, csak Jézus. Sőt ebben benne van az is, hogy minden beszéd, ami Jézus nélkül való, múlandó, vagy egyenesen halott beszéd, mert bánt, mert pusztít, mert öl. A halál és annak fájdalma felé tereli az életet.
Testvérem!
Milyen beszédek határozták meg, határozzák meg az életedet? Milyen múlandó beszédekre alapoztál, vagy alapozol? Milyen beszéddel akarod meggyógyítani a rossz családi életedet, vagy a magad életét? Mennyi pénzt költöttél már el szekták, mondvacsinált életvezetők szavaira? Netalántán keleti vallásokkal, kuruzslókkal, jósokkal próbálkoztál? Talán ezeket Jézus mellett tetted? Milyen beszédért, beszédekért hagytad el Jézust, azért mert nem azt adta, vagy nem úgy adta, vagy nem adta meg, amit szeretettél volna?
Megfogalmaztad már, hogy miért és meddig maradsz Jézus mellett? Elmondva: Uram nem vagyok mindig sikeres, és Te nem mindig azt mondod, amit én hallani akarok. Az életem nem egészen az elképzeléseim szerint alakul, sokszor kemény feladat követni Téged, sokszor elbukom, és szégyellem magam, nem kapok dicséretet, elismerést a hitemért, sőt van olyan, hogy kirekesztenek, vagy engem neveznek kirekesztőnek, de mindezek ellenére én Veled tartok.
Ebből derül ki, hogy ki az igazi tanítvány, ahogyan tegnap hallottuk, hogy ki az, aki élő kapcsolatban van Jézussal. Az igazi tanítvány, az élő tanítvány, az, aki kockáztat, aki tűr, aki képes meghallani és megérteni a kemény beszédeket, hittel látja az életet, és halált is, aki képes engedni, hogy Jézus Krisztus formálja, sőt átformálja az életét. Szimpatizáns vagy, vagy tanítvány vagy? Ma reggel ez a kérdés. Te melyik vagy?! Ámen